Naprawa zawieszenia pneumatycznego – poznaj podstawowe informacje

Każdy mechanik samochodowy doskonale zdaję sobie sprawę, że zawieszenie pneumatyczne różni się budową i działaniem od klasycznego układu. Pomimo tego, że nie jest często spotykanym rozwiązaniem wśród aut osobowych, posiada niezliczoną rzeszę zwolenników. Jak wygląda naprawa tego typu układu? Jakie usterki pojawia się najczęściej? Przyjrzyjmy się zagadnieniu z bliska.

Łatwa regulacja ustawień zawieszenie pneumatycznego

W odróżnieniu od klasycznego zawieszenia wersja pneumatyczna pozwala na łatwą regulację ustawień. Zamiast sprężyn mamy miechy pneumatyczne, które odpowiadają za niwelowanie drgań. Gumowa komora ze sprężonym azotem, bądź powietrzem, to element amortyzujący. Dodatkowo kolumna pneumatyczna zawieszenia współpracuje z amortyzatorem, co pozwala na doskonałe tłumienie drgań masy nieresorowanej. To dzięki temu cały układ zawieszenia pneumatycznego cechuje się możliwością adaptacji. Zamontowane czujniki wysokości odpowiadające za sterowanie zawieszaniem, utrzymują prześwit bez względu na obciążenie auta. 

Najczęstsze usterki zawieszenia pneumatycznego

W poprawnym działaniu zawieszenia pneumatycznego kluczową rolę odgrywa jego szczelność. To właśnie wycieki powietrza są największą bolączką tego rozwiązania. Zdarzają się zarówno podczas jazdy, jak i postoju. Gdy jedziemy, wciąż pracuje na wysokich obrotach kompresor. Gdy auto stoi, zawieszenie opada. Nawet brak wyprostowania przednich kół na postoju może spowodować, że opona uszkodzi nadkole. 

Kolejną bolączką jest nieprawidłowo działająca regulacja zawieszenia. Dość często dochodzi także do uszkodzenia miechów, kompresora, bądź bloku zaworów. 

Objawy nieprawidłowo działającego zawieszenia pneumatycznego

Gdy zawieszenie pneumatyczne nie działa prawidłowo, wówczas możemy obserwować: 

  • Problem z podnoszeniem się auta po jego odpalaniu (powolne, bądź nierównomierne),
  • dobijanie zawieszenia,
  • nierówna pozycja auta,
  • syczenie powietrza w trakcie napełniania miechów,
  • świecąca kontrolka zawieszenia pneumatycznego.

Mechanik samochodowy w Warszawie- wyspecjalizowany warsztat do napraw zawieszenie pneumatycznego

Naprawa zawieszenia pneumatycznego może wydawać się bardziej skomplikowana, niż klasycznego układu. Jest to jednak błędne założenie. Często okazuje się, że naprawa jest o wiele bardziej sprawna i mniej złożona, niż w przypadku tradycyjnych zawieszeń sprężynowych. 

Co więcej, na mapie kraju odnaleźć można mniej wyspecjalizowanych warsztatów samochodowych, które specjalizują się w naprawach zawieszeń pneumatycznych. Przede wszystkim, pierwszy krok, to wykonanie pełnej, kompleksowej diagnostyki. Cały układ sprawdzany jest manometrami, jak również wyspecjalizowanymi programami komputerowymi. 

Najczęściej naprawa opiera się na wymianie sprężarki, bądź miechów. Takie działania wykwalifikowany mechanik samochodowy wykonuje w kilkadziesiąt minut. Jeśli celem naprawy jest renowacja zawieszenia, wówczas najczęściej skupia się ona na zlokalizowaniu nieszczelności i wymianie zużytych części. Wszystko zależy od indywidualnego przypadku. Zdarza się, że konieczna okazuje się także wymiana zatartego kompresora lub wadliwie działających czujników. 

Jeśli myślimy o jednostkach sterujących, ich awarię zdarzają się bardzo rzadko. 

Rozważasz plusy i minusy zawieszenia pneumatycznego? Z całą pewnością zalety go zdecydowana większość rozwiązania. Nie musisz także martwić się o naprawę. Właściwa diagnostyka pokaże wszystkie błędy, a naprawa pozwoli na trwałe pozbycie się problemu.

Szukasz sprawdzonego serwisu – sprawdź ofertę mechaniki warsztatowej w Warszawie – DrMechanik, posiada on w swojej ofercie naprawę układu zawieszenia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

9 − cztery =